lørdag 17. oktober 2015

Eget bryggeri

Etter min første bryggeopplevelse for 4 uker siden har jeg gått til innkjøp av mitt eget bryggeutstyr.
Det er et BIAB bryggeri, som egentlig bare er en stor kasserolle med en tøypose oppi.
Eller fullt så enkelt er det jo selvfølgelig ikke... :-)
Men det er ikke så veldig komplisert heller.

Jeg kjøpte en kjelepakke hos Vestbrygg. Denne pakken inneholder en vørterkjøler, i tillegg til kasserolle og meskepose.
Man trenger litt annet utstyr også. En utstyrspakke hos Vestbrygg inneholder "alt" man trenger.
Her fikk jeg følgende:

  • 2 stk gjæringsbøtter/kar på 30 liter, inkludert 2 stk pakning og gjærlås. Man trenger minst 2 kar, for man "stikker om" fra det ene til det andre før man skal fylle ølet på flasker. Det karet man bruker til å fylle ølet på flasker fra har gjerne en kran montert.
  • Flasketapper. En stang man fester på kranen som gjør at man fyller øl i flaskene fra bunnen. Mye mindre søl og bedre holdbarhet på ølet er fordelene her.
  • LCD termometer for å feste på gjæringsbøtten. Veldig praktisk!
  • Star San og Youngs Cleaner/Sterilizer. Begge disse er vaskemidler/desinfiseringsmiddel til diverse rengjøring før, underveis og etter brygging.
  • Glasstermometer.
  • Hydrometer med måleglass. Brukes til å måle sukkerinnhold i vørte/øl.
  • Hevert, brukes for å "stikke om" ølet fra et kar til et annet.
  • Flaskebørste, kjekt å ha.
  • Korkemaskin
  • Korker.
I tillegg trenger du en kokeplate. Dersom du brygger på kjøkkenet har du jo komfyren, men jeg bruker en løs kokeplate jeg hadde fra før. Den største platen der er på 1200 w. Det er litt i minste laget, men det går.

Til vørterkjøleren trenger du 2 deler hageslange med hurtigkoblinger på. Den ene delen kobles inn på kjøleren, så kjører vannet gjennom spiralen og og ut gjennom den andre hageslangedelen.

Det er vel det man MÅ ha av utstyr.

Jeg har i tillegg kjøpt følgende:
  • Et stort litermål på 3 liter. Det tok så veeeeldig lang tid å måle opp 15 liter med et 1/2-litersmål. Dessuten kommer man bare ut av tellingen...
  • En sirkulasjonspumpe og silikonslange. Brukes til å pumpe vørter rundt i bryggeriet.
  • Et refraktomerter. Brukes også til å måle sukkerinnhold i vørteret. Det er raskere å bruker og man trenger ikke så mye vørter hver gang man måler sukkerinnholdet.
  • Jeg laget også isolasjon til kasserollen med noen 10 mm tykke lyddempingsplater fra Biltema som tåler +120 grader celsius. Uten denne tror jeg ikke at jeg hadde fått vørteren til å koke med den kokeplaten jeg har.

Update 22/10-2015
det første brygget med det nye bryggeriet ble isolasjonen til kasserollen skadet. Den ble litt svidd i kantene når jeg måtte bruke begge platene for å få vørteret til å koke.
Har vært en tur på Biltema og kjøpt aluminiumstape og reparert isolasjonen. Denne tapen tåler +120 grader celsius på samme måte som lyddempingsplatene. Burde kanskje brukte denne tapen fra begynnelsen,

OBS! Platene og tapen er ikke brannsikker, men "Tåler i kortvarige tidsrom temperaturer på opptil +120 °C" som det står i produktbeskrivelsen hos Biltema.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar