mandag 12. oktober 2015

Batch #1 og bryggeriplaner

Min første ølbrygging

Med flere kamerater som brygger øl hjemme, har det lenge vært snakk om at jeg skulle være med å brygge en batch.
Lørdag 12/9-15 ble avtalt som bryggedag hos Kjetil, inkludert overnatting til dagen etter slik at vi kunne smake på mange forskjellige øl som Kjetil hadde brygget tidligere. Siden det nærmer seg høst, forslo/ønsket jeg meg brygging av en Porter.

Bryggedagen
Bryggedagen opprant og vi skulle brygge på et Beer Brew 30 bryggeanlegg.
Vestbrygg var tom for Porter ølsett, så ble det 7 Fjell Rundemannen Rye Stout istedenfor.

Stegmesk ble valgt fremfor et enklere meskjeskjema.
Jeg ville jo ikke velge det enkleste, noe som skulle vise seg å være et dumt (?) valg.

Det skulle bli en god del å holde styr på. Kjetil måtte nemlig samtidig brygge en stor batch med øl til en konkurranse sammen med en kollega. Dermed skulle det brygges på tre bryggeanlegg samtidig på terrassen, "mitt" brygg pluss to kjeler til konkurranseølet.
Som om ikke det var nok måtte Kjetil ordne en del saker ute av huset, så jeg endte opp med mesteparten av ansvaret for å følge meskeskjemaet.

Utypisk for meg, hadde jeg IKKE lest meg opp på teori rundt brygging på forhånd. Så meskingen ble utført av særdeles amatørmessig personell. Med Kjetil ute av huset og kollegaen konsentrert om to andre kjeler, var jeg ikke under særlig oppsyn heller...

Det var spesielt to ting som ble utført feil:
1) Tidtagning:

Kjetil var med til vi hadde fått meskevannet opp i rett temperatur og fått blandet inn malten og kommet i gang.
Så ble jeg overlatt til meg selv.
Når tiden var gått for første steg i meskingen, skulle temperaturen opp. Da startet jeg klokken for neste steg i meskingskjemaet FØR mesken var kommet opp i rett temperatur. Denne feilen ble gjennomført for alle de resterende stegene i meskingen.
Dermed ble total mesketid for kort. Sikkert "total"temperatur også, det jeg vil sammenligne med døgngrader når det gjelder modning av vilt.

2) Temperaturkontroll
Kombinasjon av litt dårlig termostat, ingen isolasjon på Beer Brew og brygging ute, men ikke minst en uerfaren brygger førte til at temperaturen gikk mye opp og ned.
Siden jeg ikke hadde teorien inne, visste jeg ikke at særlig for HØY temperatur ikke er ønskelig innenfor et steg.

Dermed ble nok meskeprofilen (kan man si det?) seende slik ut:

Mens den skulle vel sett noe slik ut:

Koking, kjøling og tapping på gjæringskar gikk helt fint. Vi brukte tørrgjær i brygget.
Tror vi endte opp med 23 liter på gjæringskaret, og det var visstnok ikke så galt.

Så ble det (mer) drikking av øl, grilling av reinsdyr ytrefilet og masse god preik. Hamburger til nattmat og ikke altfor full til sengs. Man drikker saktere og heller smaker og snakker mer om ølet når det er hjemmebrygg viser det seg.


OG, SG og FG var noe jeg ikke hadde så mye forhold til da, så notater om det har jeg dessverre ikke.

Bryggeriplaner
Uansett, dette var så gøy at jeg fort fant ut at jeg også vil brygge øl hjemme. Og når fruen ikke syntes det var en dum ide, så blir det nok noe av.
Mens brygget stod til gjæring laget jeg mine egne etiketter og fant på navn til det fremtidige "bryggeriet" mitt: KB98 nanobryggeri

Her er den tomme malen på etiketten. "Designet" med passer og linjal, streken er håndtegnet.
Ikke verdens mest grensesprengende design, men det er greit nok for meg.


Mens ølet gjæret hjemme hos Kjetil lagde jeg som sagt etiketter, og laget etikett-ark for batch #1. Jeg ville ha med etiketter som Kjetil kunne sette på de flaskene som han skulle ha. Med mine dårlige kunnskaper om brygge-teori, lagde jeg etiketter med informasjon om blant annet forventet alkoholprosent på 5,7%. Det var jo det som stod på informasjons arket for ølsettet...

Flasking
På grunn av min "unike meskeprofil" fikk vi en lavere OG en det vi skulle. Og etter gjæringen hadde vi en høyere FG enn det vi skulle.

Dermed var 2 ting utenfor plan:
1) Etikettene viser 5,7%, mens 4,3% er vel mer korrekt. Vet ikke om jeg skal rette de? I så fall skal det være korrigering på de originale etikettene slik at historien blir bevart :-)

2) Siden FG var så høyt var vi redde for flaskebomber, men det kan igjen være meskeprofilen min som har gitt masse komplekse sukkerarter som ikke er gjærbare. Det har i alle fall ikke vært noe problem med flaskebomber.

Etter at vi hadde flasket satt vi igjen med 20 liter på flaske, 15 til meg og 5 liter til Kjetil.

Rengjøring
Jeg har skrevet veldig lite om rengjøring i omtalen av denne batchen. Det kommer av at Kjetil har tatt seg av det meste av vasking og skrubbing i etterkant av både brygging og flasking.
jeg har selv vasket flasker og fjernet etiketter og lim. Etikettene fjernes stort sett enkelt med en liten sparkelspatel etter at flaskene ha ligget en stund (5-10 min) i varmt vann.
Whitespirit fjerner enkelt lim på de fleste flaskene. Jeg kjørte flaskene en runde i vaskemaskinen etter å ha vasket/gnikket med Whitespirit utenpå. Sikkert unødvendig, men jeg gjorde nå det.
Flaskene ble desinfisert i Star San før tapping.

Smaking
Etter 5 døgn på flaske MÅTTE jeg bare smake.
Og ølet er blitt veldig godt! Så da var det kanskje ikke så dumt allikevel, å velge det kompliserte meskeskjemaet og å overlate det til en nybegynner :-)

Fruen mener jeg kan bygge ut drivhuset og brygge der. Etter å ha kjøpt og lest 2 bøker (Håndbok i ølbrygging og Ølbrygging Fra hånd til munn) om brygging har jeg bestemt meg for å kjøpe et BIAB anlegg, som er det enkleste/billigste ferdige oppsettet for å brygge med malt, og starte og brygge jeg og.

Oppdatering 14/10:
Kjetil hadde jo selvfølgelig nedskrevet litt detaljer fra bryggingen:

OG var 1.055 (skulle vært 1.060)
FG var 1.020 (skulle vært 1.016)

Dette gir alc: 4.6% altså vel 1% lavere enn oppskriften siktet på.

Til karbonering på flaske tilsatte vi drøyt 5 gr sukker pr liter (vi hadde 22-23 liter i gjæringskaret).
Vi lagde altså sukkerlake av ca 120 g sukker og ca 1-1,5 dl vann.

4 kommentarer:

  1. Og på søndag skal jeg ha brygge dåp. Da er du eksperten og jeg amatøren, eller kanskje vi får si "to glade amatører". Får vel satse på å ta bussen hjem - tror du ikke det er best! Øl skal vel ikke brygges på tom (øl) mage?

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt øl må jo smakes, vil jeg tro :-)

      Slett
  2. 1 prosentpoeng lavere ABV...

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, rett skal være rett. 1 prosentpoeng lavere alkoholprosent, IKKE 1 prosent lavere. 1% lavere blir jo 5,7 - (5,7*1/100) = 5,7 - 0,057 = 5,643%
      Flisespikking? Ja, men det skal jo være lov å påpeke feil.

      Veldig kjekt med tilbakemeldinger, selv når (eller spesielt da) jeg har skrevet noe helt feil. :-)

      Slett